Beata Palikot-Borowska
Beata Palikot-Borowska to magister sztuki, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi – Wydział Tkaniny i Ubioru, kierunek Wzornictwo. Ukończyła studia podyplomowe na macierzystej uczelni, kierunek Stylizacja, Aranżacja i Dekoracja Wnętrz oraz studia podyplomowe Politechniki Warszawskiej, Szkoły Biznesu i Instytutu Wzornictwa Przemysłowego na kierunku Total Design Management. Od połowy lat 90 XX w. zawodowo związana z przemysłem włókienniczym. Przez wiele lat współtworzyła zespół projektowy EBBA w Białostockich Zakładach Przemysłu Bawełnianego Fasty, następnie Andrychowskich Zakładach Przemysłu Bawełnianego Andropol, tworząc kolekcje wzorów kolorowo-tkanych oraz tkanin drukowanych, m.in. dla Ikea i BRW.
W roku 2010 dołączyła do zespołu projektantów Agnelli. Za duży sukces zawodowy uważa zaprojektowanie wzoru Fred, który w roku 1998 otrzymał złoty medal Targów Poznańskich, stworzenie w 2014 r. autorskiej wełnianej kolekcji Festival, do której inspiracje czerpała z obserwacji tradycyjnych technik rękodzielniczych oraz sztuki XX wieku. Uczestniczyła w realizacji wystawy dywanów „MASQUEMASK” autorstwa Jaime Hayona w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi podczas Łódź Design Festival w 2019 r. Współpracowała z Kosmos Project przy kolekcji dywanów „Future Ilusions”, nagrodzonej tytułem must have 2019 na Łódź Design Festival oraz przy kolekcji dywanów i wykładziny dla „Dom Idei”, miejsca spotkań Design Alive na Warsaw Home 2019. Współtworzyła kolekcję dedykowanych dywanów dla festiwalu muzyki elektronicznej Up To Date 2019.
Prywatnie zajmuje się tkaniną artystyczną (w 2013 r. udział w wystawie „Splendor Tkaniny” w Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, prezentującej tkaniny artystyczne w kontekście sztuki współczesnej), malarstwem (należy do grupy twórczej Bochemia w Białymstoku) oraz stylizacją przestrzeni domowych. Inspiracje czerpie z natury, a szczególnie z układów linii, które budują wielowarstwową strukturę naszego świata, z wielokulturowości – wielowątkowości rejonu północno-wschodniej Polski. Stara się przekraczać granice nie tylko geograficzne czy kulturowe ale również granice ludzkiej percepcji. Czuje więzi z tkaniną dwuosnowową, żakardem, gobelinem, rękodziełem i sitodrukiem. Wielowarstwowość, czystość graficzna i światło, są głównym budulcem jej realizacji. Jest długodystansowcem nie tylko w sporcie oraz ceni współpracę z ludźmi i uśmiech.